Spartaküs'ün
ilk sayısından herkese merhaba!
Rick
and Morty kendine has karakter gelişim seyri, üslubu, jeneriği (o an izlenen
veya gelecek bölümlere dair spoilerlar vermesiyle) ve hatta seveni/sevmeyeniyle
şu ana kadar izlediğimiz tüm çizgi dizilerden ayrılıyor. Seveni'nin mizahın
ustalıkla kullanılmasından aldığı haza, sevmeyeni'nin ise sevenlerin
kendilerini ''zeki sandıkları'' için izlediğini, sadece komikli olduğunu ve
abartılmaması gerektiğini düşünmesine rağmen Rick'in de 3. sezon 9. bölümde
Beth'e söylediği gibi Rick and Morty(R&M) sosyal paylaşım sitelerinin en
büyüklerinden Reddit'in ana sayfasını yayınlanan her yeni bölümle beraber işgal
etmeye devam ediyor.
Family
Guy ve The Simpsons gibi yapımların aksine Justin Roiland ve Dan Harmon için
Rick and Morty'de mizah amaç olmaktan ziyade felsefe, teoloji,sosyoloji,
aile, eğitim sistemi, iktisat, hukuk ve siyaset gibi birçok farklı konuya
dair eleştirilerini sergilerken kullandıkları bir araç. Tabii bu aracı da gayet
ustalıkla kullandıkları konusunda sanırım hepimiz hemfikirizdir.
Rick
and Morty'i diğer yapımlardan ayıran şeyin karakterlerin gelişim seyri olduğunu
söylemiştim, bunu biraz daha açalım. Örneğin, Game of Thrones'u ele alalım,
Theon Greyjoy'a Stark'lara yaptıklarından sonra eminim hepimiz sövüp
saymışızdır. Fakat daha sonra yaşadıkları ve yaptıklarından yani senaristlerin
ona çizdiği gelişim seyrinden dolayı zamanla acımaya hatta anlamaya başladık.
Hatta kendimize itiraf edemesek de afedersiniz Cercei'ye bile yeri geldi
hepimiz acıdık, yaptıklarını çocukları için yaptığını kabul ettik.
Arya
gözlerimizin önünde büyüyüp serpildi, Khalessi'nin tüm çektiklerinden sonra
istediğine adım adım kavuşmasını beraber izledik, izliyoruz. Kızıl Düğün'de
Starklar katledildiğinde beraber üzüldük, Caitlyn Stark dirilecekmiş, Starklar
intikamını alacakmış haberlerine beraber sevindik. Çok kırgın olduğum konuları
daha fazla uzatmadan, Rick and Morty'e dönecek olursak Roiland ve Harmon'ın
bize bunları yaşatıp diziye kolayca bağlamak gibi bir dertleri yok. R&M'de
Rick'ten, Morty'den, Summer'dan, Beth'ten ve evet hatta Jerry'den yani
Jaguar'ın kızı dışında herkesten sonsuz sayıda var. Velev ki bulamadık, hepsi
klonlanabilir, simüle edilebilir ya da bir robot olarak karşımıza çıkabilir.
Yani Rick and Morty'nin bizi karakterlere bağlamak, onlarla ilişki kurdurarak
bir sonraki bölümde ne duruma geleceklerini, ne yapacaklarını vs merak ettirme
gibi bir derdi yok. Karakterlerle olan ilişkimiz yaşamlarına dahil olmakla
değil, sadece seyretmekle geçiyor. Hatta tüm karakterlerimizin sürekli ve
sürekli eksik-kötü yönlerini gördüğümüz için karakterler gözümüzde sürekli
değersizleşiyor ve karakterlerle olan ilişkimiz gittikçe yapay ve anlık bir
ilişkiye dönüşüyor. Sözün özü, Rick and Morty bizden, izleme nedenimizi
kendimizin belirlemesini talep ediyor. Karakterlerle ilgili bu tespitleri
yaparken tabii ki Bird Person'u hariç tutuyorum.
Peki
Rick and Morty'nin bu kadar sevilmesinin tek nedeni bu saydığım kendine has
özellikleri mi?
Rick
and Morty, her ne kadar her bölümünde bizi kendi gerçekliğimizin dışına çıkarsa
da aynı zamana bizi kendi gerçekliğimizle, içinde yaşadığımız dünyayla
yüzleşmeye de zorluyor. Biz diziyi kendi gerçekliğimizin dışına çıkmak,
kendimizi onların maceralarına kaptırıp biraz rahatlayıp derin bir nefes almak
istediğimiz için izlesek de Rick and Morty bize sürekli buna izin vermeyeceğini
hatırlatıyor. Her ne kadar kahramanlarımız sınırsız evrende, sınırsız sayıda
macera yaşayabilecek olsa da her maceralarında bizleri ilgilendiren, rahatsız
eden olgular bulabiliyoruz. Yaşadığımız toplumun çelişkilerini ve bunların
doğurduğu sonuçları ele alan pek çok bölüm mevcut. Bu yazının ana konusu da
Rick and Morty'nin toplumsal sorunlarla olan derdini incelemek.
İlk
bölümden itibaren, Galaktik Federasyon denilen, egemenliğini evrenin birçok
yerinde ve muhtemelen birden çok boyutta sürdüren bir yapıyla karşılaşıyoruz.
Bu yapının, (apartheid1)Gromflomites ırkının diğer tüm
ırklardan üstün olduğunu savunan bir diktatörlükten başka bir şey olmadığını ve
bir ABD(Genelinde Emperyalizm) metaforu olduğunu da deyim yerindeyse
senaristler kafamıza vura vura, bilale anlatır gibi bir berraklıkta anlatıyor.
Galaktik Federasyon'un işleyişi ve yapısına en çok değinilen bölümler olan 2x10
ve 3x1'de de gördüğümüz üzere, federasyona bağlı devletler kendi isteğinden çok
Gromflomites'lerin -diğer adıyla böceklerin- kolları, bacakları, antenleri ve
hatta kanatlarıyla sarılmış ve zorla federasyonun parçası olmuş gibi dursa da
çeşitli bağımlılık ilişkilerinden olsa gerek ki bu böcek takımına karşı kimse
bir şey yapmıyor. Gromflomites'lerin böcek-sinek benzeri, birçok insanın
tiksindiği veya hoşlanmadığı hayvanlar formunda resmedilmesi de emperyalizm
metaforu için hoş bir detay. 3x1'de Federasyon başkanının odası, tıpkı oval oda
gibi düzenlenmiş, bu da metaforu güçlendiren etmenlerden biri. Dünya C-137'nin
federasyona katıldığı 2x10'da gördüğümüz üzere de federasyonun işleyişi
Gromflomites'ler ve diğer türler için de farklılıklar gösteriyor. Federasyonun
para birimi Blemflarck olmasına rağmen insan ırkından çalışanlara sadece
yenilebilir piller ile ödeme yapılıyor. Bu detay da emperyalist devletlerin
egemenliğindeki ülkelerin kaynaklarını sömürüp o ülkelere sus payı verdiğini
anlatıyor.
Eleştirmenin
Dayanılmaz Hafifliği
2x9,
3x5 ve 3x7 bölümleri bana göre kapitalizm eleştirisinin en yoğun ve açık olduğu
bölümler. 3x7'ye ayrı bir başlık ayırdığım için şimdilik diğer iki bölüm
üzerinden ilerleyelim. The Whirly Dirly Consipary bölümünde Morty, babasının
sefil halinden bir nebze kurtulması ve Jerry'lik dozunun düşmesi için Rick'ten
onunla maceraya çıkmasını ister. Rick'in Jerry'i bir tatil yerine götürmesiyle
maceramız başlar. Bu tatil yerinin en önemli özelliği ise “ölümsüzlük alanı”
ile kaplı olması, yani parası olanın hiçbir sonuçla karşılaşmadan gününü
gün edebileceği, hatta isterse sonsuza kadar yaşayıp galaksinin nimetlerinden
fütursuzca nemalanabileceği bir yer olması. Bölüm bizi ilk dakikalardan
itibaren bu hiçkimsenin başına kötü hiçbir şeyin gelmediği, şiddetin ve gözü
dönmüşlüğün burada hiçbir anlamının olmadığını göstererek karşılıyor. Rick ve
mekanın sahibi, Shnoopy Bloopers'ın birbirlerini öldürme şakası, oyun olarak
birbirini vuran çocuklar ve karnı patlayana kadar yemek yiyen bir canlı.. Kahramanlarımızın eve dönüş yolundaysa
havalanının kontrol noktasında Rick'in tehlikeli olmasından dolayı uçması için
“yasaklamaktan ucuz, herkes bilet alabilsin yoksa teröristler kazanır” mottosuyla
nötralize edilir. Eh kendi dünyamızı da bildiğimize göre, sanırım bu bölüm
açıklanmaya gerek duymuyor. İlerleyecek
olursak, dizinin ilk bölümünden beri bildiğimiz üzere Rick ve arkadaşları
Galaktik Federasyon'un en çok arananlar listesinde ve federasyonu yıkmaya
çalışan insanlar fakat Rick'in, Galaktik Federasyon'un para birimi
Blemflarck'ın değerini 1'den 0'a çevirerek federasyonu yıktığı bölümden sonra
ne bir çeşit kutlama ne de bir alternatif gördük. Aslında bu, dizinin yaptığı
tüm eleştiriler için geçerliliğini koruyan bir olgu. Rick and Morty günümüz
toplum yapısının birçok farklı alanını sertçe eleştirmesine rağmen yerine bir
şey koymuyor. Hatta tüm bu eleştirilere rağmen bazı bölümlerde, bunun böyle
geldiğini ve böyle gideceğini söylüyor. Özellikle 2x9 bu mesajın en açık
verildiği bölüm. Rick'in aracına uzay böceği çarpması ve sileceklerin suyunun
bitmesiyle bir gezegene uğrayan kahramanlarımız gezegende arınma2
geleneğinin olduğunu görüyor ve izlemek için kalıyor. Rick başta pek yanaşmasa
da Morty'mizin gönül işlerinden ve Rick'in içindeki torun şefkatinden dolayı
olaya dahil oluyorlar. Bölümün ilerleyen dakikalarında Arthricia'dan
öğreniyoruz ki halk birbirini boğazlarken ''zengin puştlar'' köşklerinde
partiler veriyor, hatta açılış konuşmasını “binlerce yıldır yoksulları
birbirine düşüren festivalimizin bir başarılı yılına daha içelim” diyerek
aymazca kadeh kaldırıyor. Feels Good şarkısı eşliğinde Arthricia'nın haklı
öfkesine, Rick'inse hobisine tanık olduğumuz güzel dakikalardan sonra sıra
toplumun yeniden örgütlenmesine geliyor. Kısa sürede hiddetlenen ve sonu
şiddete gebe olan tartışmalardan sonra orada yaşayan insanlar çareyi eski
toplum yapısını korumakta yani şuana kadar gördükleri tek toplumsal sisteme
dönmekte buluyor.
The
Ricklantis Mixup
Dergiye
emek koyan dostların da bildiği üzere yazımı yaklaşık 2 aydır yazıyorum. Bu
kadar uzun sürmesinde Rick and Morty'de üzerine konuşulacak tonla şey olmasının
etkisi olsa da yazının konusunu oluşturan bu harika bölüm de en az onun kadar
etkili. 20 dakikaya bu kadar çok konuyu bu akıcılıkta nasıl sığdırdıklarına
hala inanamasam da artık lafı uzatmadan bölümü incelemeye başlayalım. Bölüm; tüketim
toplumunun esasları, ırkçılık, toplumsal eşitsizlik, emek-sermaye çelişkisi,
güncel eğitim sisteminin insanları tektipleştirmesi, Amerika'daki güncel
politik durum ve kapitalizmin hegemonya metodları gibi birçok farklı ve
derin konuyu işliyor tam da bu yüzden bölümü yazının üstüne bir kez daha
izlemenizi şiddetle tavsiye ederim.
Rick'ler
hisarını (citadel) ve işleyişini aynı zamanda da C-137 Rick'in hisarı yok
edişini önceki bölümlerde görmüştük. Yeni hisarımızın işleyişini ise ilk defa
bu bölümde izledik.
Öncelikle
eğitim sisteminin insanları tektipleştirmenin ve hakim ideolojiye uygun
yetiştirmenin metodu olarak kullanılması noktasına gelirsek, tıpkı “bizlerin vatana hayırlı uğurlu
evlatlar” olarak yetiştirilmek istenmemiz gibi bölümde de Morty'lerin Rick'ler
tarafından “nasıl iyi bir Morty olunur” düsturuna uygun bir şekilde
yetiştirildiklerini görüyoruz. Hogwarts vari bir okulda, tahtada “Her Morty bir
Rick'e ihtiyaç duyar.” mottosuyla Öğretmen Rick'in sınıfa “Bu harika bir macera
Rick”, “Senin yeni Morty'in olmayı seviyorum” gibi cümleleri tekrarlatmasını
izliyoruz. Bu sisteme ayak uyduramayan Morty'lerimizin ise kendilerine ait bir
gettosu var. Ve tabii bu gettoda her türlü yozlaşmayı görmek mümkün. Sınıftaki
Morty'lerimizden dördü “dilek portalı”
denilen ve onlar için önemli bir şeyden vazgeçtikleri taktirde dileklerin
gerçekleştiğine inanılan bir yere gidiyor. Dramatik Morty'miz, Rickleri memnun
etmek için özel olarak üretilmiş bir Morty olmasından ve bunun getirdiği
anlamsızlıktan dolayı kendinden vaz geçerek Morty'lerin hayatlarının
değişmesini diliyor. İzlemeyenler veya hatırlamayanlar için açıklamak gerekirse
Rick'ler arasında da sınıfsal farklılıklar mevcut. Birçok Rick,
fabrikalarda çalışıyor, tesisatçılık, muhabirlik vs gibi dizinin mantığında bir
Rick'e yakışmayacak mesleklere sahip. Morty Partisi'nin başkan adayının
seçim kampanyası da tam da bu temelden kurulu, toplumsal adalet. Rick ve
Morty'ler arasındaki ayrıma değin yaptığı konuşmada “Bu ayrımı
sokaklarımızda görüyorum, Mortylere silah veriliyor ve böylece gerçek
adaletsizlikle savaşmak yerine kendi içimizde savaşalım, fabrikalarımızda
görüyorum Rickler patronların gelirine bir sıfır daha eklemek için çalışıyor
oysaki kendilerinin IQ düzeyinin de aynı olmasına rağmen.” sözleriyle
iktidara geliyor ve Dramatik Morty'mizin dileği gerçekleşmiş(?) oluyor.
Belirttiğim
diğer konulara yeterince değinmediğimi düşünenler için, bölümü tekrar
izlemelerini bir kez daha şiddetle öneriyorum. Özellikle Simple Rick
gofreti, kötü polis Morty'miz, Evil Morty'nin başkan seçildikten sonraki
icraatleri...3
The
Ricklantis Mixup bölümü, bilumum sosyal medya sitesindeki izleyici yorumlarının
yanı sıra imdb'deki kullanıcıların oylamalarına göre de dizinin en iyi bölümü. On
dört bin kişinin oyu ile tam tamına 9.9 puana sahip. Yazının önceki
kısımlarında Rick and Morty'nin bu kadar sevilmesinin tek nedeninin kendine has
özellikleri olup olmadığını irdelemeştik, şimdi oraya geri dönelim. Rick and
Morty izleyicilerinin çoğu genç insanlar, yani kendilerini bekleyen belirsiz
bir gelecek, toplum-ailenin “büyük adam olma” baskısı ve yaşadıkları düzenden
memnuyetsizliği olan kişiler. Rick and Morty ise birçok konuda kendileriyle
aynı fikirde, evet kapitalizm, eğitim sistemi, toplum ve hatta tam da bu yüzden
dünya boktan. Ve evet, en az bizler kadar Rick and Morty'de bundan hoşnut değil
ve mutsuz. Peki o zaman ne yapmalı?
Daha
önce belirttiğim gibi, Rick and Morty'nin bu konuda bir önerisi yok.4
Sadece eleştirmekle ve bunlarla yaşamayı öğrenmemiz gerektiğini, hayatın doğal
akışının bu olduğunu salık vermekle yetiniyor. Gerçekten öyle olup olmadığı
başka bir yazının konusu olsa da biz bu aşamaları birçok dizi ve filmde
görüyoruz. Birçok yapım, bizim hoşnutsuzluklarımız üzerinden ve belki de
bize yeni hoşnutsuzluklar katarak günümüz toplumunun birçok özelliğini
eleştiriyor. En sert eleştirilerin olduğunu düşündüğümüz yapımlardan en
hafifine kadar, gençlere hitap eden her kaliteli yapımda bu eleştirileri
görebiliyoruz. Fakat hepsinin bu eleştiriler dışında da bir ortak noktası
var, çözüme değin hiçbir şey söylememek hatta alttan alta da zaten bir çözümün
olmadığı mesajını vermek. Böyle olmasının sebebi egemenlerin finansmanlığında
ve kontrolünde olan bu koca sektörün, bizim sisteme karşı olan öfkemizi
yatıştırmak, kanalize etmek -o
yapımlar üzerine saatlerce konuşmamız, benim bu yazıyı yazmam- için bu
kadar ön plana çıkarılmış bir alan olmasından geliyor.
Dipnotta
söylediğimi biraz daha açayım. Elbette eleştirilerimi Rick and Morty'de düzen
dışı(devrimci marksizm) hiçbir şeyden bahsedilmiyor, o yüzden bu eleştiriler
hiç samimi değil saflığıyla temellendirmiyorum. Justin Roiland ve Dan Harmon,
kendi sınırlarını belki de aşan bir biçimde bu sistemin temel çelişkilerini
güncel, bilimsel, tarihsel ve felsefi birçok alandan temellendirerek
gösteriyor.(Ki bu açıdan da her övgüyü hakediyor.) Fakat bunun kaynağı
kapitalizmi ve onun egemen sınıfı burjuvaziyi aşılamaz bir sorun olarak
yansıtıp ezilen sınıfları ise sabit ve burjuvazinin güdümündeki yığınlar olarak
göstermesiyle hem izleyenleri umutsuzluğa sürüklüyor hem de kendisinin
eleştirdiği sistemi güçlendiren bir araca dönüştürüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder